skip to Main Content
Nový Formát Komunikace Města

Nový formát komunikace města

Ať už komunální volby dopadnou jakkoliv, v našem týmu můžeme být spokojeni s živou diskusí, kterou se nám podařilo rozpoutat pod příspěvky na našich facebookových stránkách. Podívejte se třeba na komentáře pod příspěvkem o rekonstrukci Smetanových sadů.

Chtěli bychom, aby neutichla. Pokud uspějeme, připravíme KOMUNIKAČNÍ STRATEGII města. Nepředstavujte si prosím stostránkový dokument, který skončí v propadlišti dějin. Její forma by měla být maximálně praktická a plnit tyto funkce:

1. Zlepšit obraz Krnova mezi obyvateli České republiky

Mediální obraz Krnova zkrátka není dobrý. To pozitivní, co se o nás Česká republika dozví, se dá spočítat na prstech jedné ruky: Bratři Orffové, rekonstrukce synagogy, filmový festival KRRR a sem tam něco navíc. Bruntál byl vždy terčem řady vtípků, ale prokázal sebereflexi (zubaté žáby), našel velkého investora a narozdíl od Krnova zastavil odliv obyvatel. Terčem posměchu se pomalu stává Krnov. Chceme to změnit, více se soustředit na městský marketing.

2. Aktivněji zapojit občany do městského dění

Ano, lidé se stále méně zajímají o veřejné záležitosti. Oživení občanské společnosti je jedním z pilířů naší kampaně, na druhou stranu ne každý čte Krnovské listy, vývěsky nebo má čas chodit diskutovat v pracovní době. Ne vždy za nulovou odezvou stojí apatie. Z reakcí ke zmíněné rekonstrukci Smetanových sadů vyplynulo, že projednávání této investice nezachytili ani občané, kteří se běžně o veřejné dění zajímají. Snahu diskutovat přitom městu nelze upřít (viz diskusi k protipovodňové tématice).

Žijeme v době informační záplavy a oslovit veřejnost je náročnější. Vyžaduje zapojení VÍCE KANÁLŮ. Praktická zkušenost jak komunikuje sportovní klub s rodiči: pořádá schůzky, posílá sms zprávy, emailové newslettery, využívá Facebook, Youtube channel, komunikuje s rodiči na sportovišti, pořádá neformální rozlučku se sezónou a rozdává informační letáčky. Jasně, že město nemůže občanům posílat sms zprávy, má ale jiné možnosti.

Jak ukazuje letošní předvolební kampaň, jednou z cest je využití SOCIÁLNÍCH SÍTÍ. Umožňují pohodlnou diskusi, zapojení občanů téměř odkudkoliv, kdykoliv. Podívejte se na diskusi k Rákosníčkovu hřišti na mém osobním profilu. Město by si mělo zřídit oficiální facebookový účet, ale ještě důležitější je úroveň jeho správy. Kvalita této formy komunikace u příspěvkových organizací (informační centrum, kino Mír, SVČ Méďa…) je velmi kolísavá. Rozhodně nechceme kritizovat ty, kteří se o ni „na koleně“ starají. Potřebují zkrátka odbornou pomoc, zapojení experta na social marketing. Není to zas tak drahé, výsledek bude stát za to.

Komunikace města s občany samozřejmě nemůže stát jen na sociálních sítích, možností je více. Např. posunout veřejná projednávání do večerních hodin, zatraktivnit podobu Krnovských listů. Jak by mohl úřad komunikovat s živnostníky jsme publikovali v předchozím příspěvku. Další skvělou možností, jak se můžete zapojit už nyní, je FÓRUM ZDRAVÉHO MĚSTA. Přijďte se vyjádřit.

3. Zlepšit interní komunikaci městského úřadu

Rada, zastupitelstvo, komise, výbory, odbory. Městský úřad disponuje řadou institucí, lidí, funkcí a míst. Komunikace mezi nimi není snadná, lacině kritizovat není fér, rezervy jsou ovšem velké. Ukázalo se to třeba v kauze hokejistů, kteří přišli o veřejnou finanční podporu a jednotlivé městské orgány si je přehazovaly jako horký brambor. Řadu témat je nutno projednávat v pracovních skupinách napříč odbory a to se také příliš neděje. Vezměte si třeba cyklostezky. Zasahují do tří oblastí: investice, doprava, cestovní ruch. To jsou tři samostatné odbory.

Ve velkých institucích se občas stává, že pravá ruka neví, co dělá levá. Nesmí se to ale stávat často. Městský úřad by měl být dobře fungujícím týmem táhnoucím za jeden provaz. V komerčním sektoru si razí cestu svobodný systém řízení, kde hraje vztah nadřízenosti a podřízenosti stále menší roli. Rozhoduje odbornost ne funkce. Přál bych si, aby ve volbách vedle populárních povolání jako učitel nebo lékař, uspělo také několik schopných manažerů z komerčního i veřejného sektoru. Zkrátka osobnosti, kteří mají zkušenosti s vedením lidí.

Tomáš Hradil

Back To Top